Viktig information

Resor till och från Sverige

Med anledning av pågående spridning av Coronaviruset vill Säkra informera om följande gällande resor till och från Sverige.

Säkra uppmanar kunder att hålla sig uppdaterade på följande hemsidor:
UD - www.regeringen.se/uds-reseinformation
Folkhälsomyndigheten - www.folkhalsomyndigheten.se

Du som är på resa eller har bokat en resa kan även kontakta din resebyrå för vägledning.

För dig som har tecknat tjänstereseförsäkring via förmedlare hos Säkra ombeds kontakta aktuell förmedlare eller det försäkringsbolag där tjänstereseförsäkringen är tecknad.


Säkra Tjänstereseförsäkring placerad hos Gouda Reseförsäkring

Vad händer om jag blir sjuk i Corona under min tjänsteresa?

Om du blir sjuk i Corona (eller annan akut sjukdom) under din tjänsteresa, omfattar försäkringen vårdkostnader och övriga kostnader enligt moment D som vanligt. Vi vill dock poängtera att det kan finnas vissa karantänsregler i det land/område där du befinner dig, vilket kan försvåra alarmcentralens möjlighet att transportera dig därifrån.

Om du misstänker att du är sjuk och behöver akut läkarvård, hänvisar vi dig till vår alarmcentral Gouda Alarm på telefon +45 33 15 60 60 eller maila: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vad händer om jag blir satt i karantän pga. att jag har blivit smittad av Corona, och inte kan resa hem som planerat?

Om du inte kan resa hem som planerat på grund av akut sjukdom, omfattar försäkringen merkostnader för kost, logi och hemresa i maximalt 90 dagar från första läkarbesöket. Observera att behovet av förlängningen ska vara föreskrivet av behandlande läkare och godkännas av Gouda alarm.

Hur gäller min försäkring, om jag reser till land/område som omfattas av en gällande UD-avrådan?

UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor samt från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor.

Icke-nödvändiga resor

Om UD avråder från icke nödvändiga resor, gäller tjänstereseförsäkringen utan begränsningar i försäkringsskyddet oavsett om du reste ut innan eller efter UD-avrådan blev aktuell.

Dock vill vi uppmärksamma alla våra kunder på att om ni planerar en tjänsteresa framöver under aktuell UD-avrådan från alla länder på grund av situationen med Corona, ber vi er ta kontakt med oss för att få mer detaljerad information kring hur situationen ser ut och hur den kan påverka er tjänsteresa. Goudas företagsavdelning nås på 08-615 28 00 (val 4).

Alla resor

Försäkringen gäller inte för tjänsteresor till land/område där UD avråder mot alla resor, om inte annat har avtalats med Gouda Reseförsäkring och detta framgår av försäkringsbrevet.

Om jag befinner mig på tjänsteresa, och svenska utrikesdepartementet utfärdar en uppmaning att lämna/evakuera området. Hur gäller min försäkring då?

Försäkringen omfattar nödvändiga och skäliga kostnader för transport, kost och logi som har samband med evakuering till närmaste säkra destination eller till Sverige. Maxbelopp är 50 00 SEK.

Ersättning lämnas endast under förutsättning att den försäkrade har rest ut innan evakueringsuppmaningen kom från UD.

Avbeställning

Jag har blivit smittad av Corona och kan inte åka på min planerade resa, hur gäller försäkringen?

Om din försäkring innehåller momentet Avbeställning, omfattas avbeställd resa på grund allvarlig akut sjukdom/skada, olycksfall eller dödsfall som plötsligt och oförutsett drabbar den försäkrade.

Observera att medicinsk dokumentation är nödvändig som underlag för din avbeställning.

En nära anhörig till mig har blivit smittad av Corona, så jag har ställt in min planerade resa, hur gäller försäkringen?

Om din försäkring innehåller momentet Avbeställning, omfattas avbeställd resa på grund av allvarlig akut sjukdom/skada, olycksfall eller dödsfall som plötsligt och oförutsett drabbar nära anhörig till den försäkrade. Försäkringen gäller även om det på samma vis som ovan, men drabbar den person som den försäkrade har för avsikt att besöka.

Jag skulle åka på mässa med mitt företag, men mässan har ställts in på grund av Corona. Kan jag få kostnader tillbaka för mässa, hotell, flyg etc.?

Om din försäkring innehåller momentet Avbeställning, gäller försäkringen för plötslig och oförutsedd händelse som orsakar att man inte rimligen kan delta i den köpta resan.

Om en mässa ställer in sitt evenemang, hänvisar vi i första hand till ansvarig arrangör som ska återbetala kostnader för detta till dig. I de fall du inte får ersättning för samtliga kostnader från ansvarig arrangör, kan du skicka in en anmälan till Gouda för att undersöka möjligheten att få ersättning från din tjänstereseförsäkring.

Jag skulle åka på en tjänsteresa, men nu har svenska UD gått ut med en avrådan till samtliga länder vilket gör att jag kommer ställa in min resa. Hur gäller försäkringen?

Om din försäkring innehåller momentet Avbeställning, kan ersättning utgå om din resa bokades innan UD gick ut med aktuell avrådan för det specifika landet/området.

Bokar man en resa efter den 14 mars 2020 i förhoppning om att det ska bli bättre med Corona framöver så gäller inte försäkringen.

Man ska försöka avboka/omboka via flygbolaget i första hand. Försäkringen återbetalar endast de kostnader som inte blir återbetalda av flygbolag/researrangör.

För mer information gällande Utrikesdepartementets avrådan och reserestriktioner:

Pressmeddelande 17/6
Gällande avrådan

Vart vänder jag mig om jag har råkat ut för en skada?

Akuta ärenden: Om du befinner dig utomlands och har behov av akut hjälp/assistans, hänvisar vi dig att kontakta vår 24-timmars alarmcentral på telefon +45 33 15 60 60 eller maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Övriga skadeärenden:
För övriga skadeärenden hänvisar vi dig att ta kontakt med vår skadeavdelning på telefon 08-615 28 00 (Telefontid vardagar 10-15) alternativt maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Du vet väl om att du kan göra din anmälan direkt på vår hemsida? Besök www.gouda-rf.se och klicka dig vidare genom symbolen ”Anmäl skada”.

Ha alltid ditt ärendenummer tillgängligt vid kontakt med vår skadeavdelning.

Mer information finns på www.gouda-rf.se.

Försäkringsgivare till Säkra Tjänstereseförsäkring är Gjensidige Forsikring ASA Norge, svensk filial, 516407-0384 via Säkra Direkt AB. Gouda Reseförsäkring är en del av Gjensidige Forsikring ASA Norge, svensk filial.

Säkra
Box 16247
103 24 Stockholm
  08-590 000 75
  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Säkra är en av Sveriges största försäkringsförmedlare med fokus på livförsäkring, sakförsäkring och finansiell rådgivning – för privatpersoner, företagare och offentlig sektor. Säkra omfattar drygt 70 kontor över hela Sverige som med sina 280 medarbetare verkar för hög kompetens, kvalitet och god service. Säkras försäkringsförmedlare och finansiella rådgivare är godkända av bl a Finansinspektionen, Insuresec och SwedSec samt är registrerade hos Bolagsverket.

Säkra använder kakor (cookies) på sakra.se för att samla in statistik om webbplatsen.